Kuuba....Kuuba! Se iski minuun kuin suoraan "tykillä suoneen". Olimme avomieheni kanssa viikon verran Havannassa, nauttimassa kuubasta. Kun valitsimme matkailukohdetta kuuntelimme sydämemme ääntä. Minä ainakin...avomieheni, vannoutunut jenkkiauto-harrastaja oli minulle jo kerran sanonut että Kuuba olisi mielenkiintoinen matkailukohde, sen kirjavan auto-kannan vuoksi. Niitä siellä olikin. Minä olin katsonut useamman kuin kerran leffan dirty dancingin kakkos-osan ja tiesin että musiikki olisi polttavan kuumaa. Minulla oli siis jo omat fiktiiviset odotukseni kuubasta. Olin iloisen valmis antautumaan tuolle eksoottiselle maaperälle ja tutkin innoissani kirjaston matkalle kuubaan oppaita. Tavallaan tiesin että se olisi elämys-matka suomalaiselle, meille melankolian luvatuille kansalaisille. Tiesin siis että luvassa oli jännittävä matka, en tiennyt että sydämeni jäisi sinne.

Ensinnäkin, yleensä poden lentomatkan jälkeistä uuvuttavaa väsymystä, enkä osaa heti paikalle päästyämme nauttia jännittävästä fiiliksestä, olen pikemminkin ärtynyt ja kapeamielinen. Aivan kuin vieras kulttuuri olisi liian erilainen ja silmille hyppivä. Näin ei käynyt kuitenkaan kun ensimmäisen kerran haistoin Kuuban yö-ilmaa. Se oli jännittävä sekoitus makeaa ja huumaavaa lämmintä ilmaa, siinä ikäänkuin haistoi paikan mieli-alan joka sai sieraimeni värisemään odotuksesta. Vaistosin että matkasta ei tulisi mikään turisti-matka, vaan jotain paljon muuta.

Väsynyt mielialani oli tipotiessään jo kun saavuimme kuubaan ja tahdoin heti mukaan sen tunnelmaan ja sen meluisille kaduille. Huomasin avomieheni hämmennyksen kun hän katseli minua kun saavuimme perille, se oli kuin hän olisi katsonut suoraan sisimpääni, miettien mitä oikeastaan oli tapahtumassa...minulle.

Koin todellakin kuubassa "herätyksen". Se iski kuin hippi-liike konsanaan ajatus maailmaani ja tiesin olevani koukussa. Minun oli saatava lisää kuubaa! Lisää sen tulistä musiikkia joka sai suomalaisenkin lantion heilumaan kuin kuuman mambottaren. Ihmiset siellä ovat iloisia ja avoimia niinkuin heidän musiikkinsakkin, täynnä pursuavaa elämäniloa ja kuumia tunnelmia. en ainoastaan rakastunut kuubaan, vaan se sai minussa kokonaisen vuoren heilahtamaan sisälläni. Sillä hetkellä millään muulla ei ollut mitään väliä, tahdoin vain olla osa tuota huumaavaa kulttuuria, sen mukaansa tempaavia ihmisiä ja tunnelmallisia rakennuksia, paikkoja jotka kuiskivat minulle salaisuuksia..

Olin masentunut kun viikko oli kulunut ja minun olisi sanottava jäähyväiset kuuballe. Kun katselin asustettani peilistä, jonka olin paikallisilta markkinoilta ostanut, tajusin että näytin aivan hipiltä. Konservatiivisesti pukeutuvalta naiselta hapsuinen hame ja iloisen railakas pitsipusero oli todella mieletön valinta. Ymmärsin että kaikki tuntemukseni kuubassa olivat olleet yhtä huumaa, enkä sokeasti rakastuneen tavoin osannut enää ajatella järkevästi. Kuuba oli todella vaikuttanut minuun ja koimme jopa avomieheni kanssa uudelleen "tutustumisen" reissullamme. Tunsin siellä olevani vapaampi ja vapautuneempi kuin koskaan ennen elämässäni. kuuban kirjavuus ja nostalgia ovat jotain jota en ikinä unohda. Olemme myös päättäneet että se on oleva häämatka-kohteemme. Suomeen palaaminen oli kuin järkyttävä kylmä tie. Ymmärsin hetken kuinka kaukana oma kulttuurini on kuubasta ja myöskin sen, kuinka jäykkiä ja teennäisiä me suomalaiset olemme. Meillä on tietysti mahdollisuus kokea elämyksiä maailmalla, jos pitää sydämensä avoimena niin voi tuntea jotain mieletöntä, yhtä mieletöntä kuin minä ja Kuuba!!Miss you my love!!